وبسایت شخصی محمدرضا خانی

قَالَ مَولَانَا  أَبِو جَعْفَر (عَلَیهِ السَّلَام): رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا

کلاس علوم حدیث – جلسه ۲ – توضیح حدیث قدسی و اثبات حجیت احادیث + جزوه

علوم حدیث - کلاس علوم حدیث

صوت این جلسه:

جزوه این جلسه:

حدیث قدسی:

الحدیث القدسی: هو کلام الله المنزل على نبیّه لا على نحو الإعجاز.

فبقولنا: کلام الله خرجت السنّه، فإنّها لیست کلامه عز و جلّ.

و بقولنا: المنزل لا على نحو الإعجاز خرج القرآن فإنّه کلام الله تعالى لکنّه نزل على نحو التحدّی و الإعجاز.[۱]

حدیث قدسی: همان کلام خداست که بر پیامبر نازل شده است اما جنبه اعجاز و تحدی ندارد.

برسی قید های تعریف:

اما قید (کلام الله) روایات را خارج می کند چون روایات کلام خدا نیست.

اما قید( لا علی نحو الاعجاز) قران را خارج می کند چون قران جنبه معجره  و تحدی دارد.

مرحوم  شیخ حر عاملى کتابی را در موضوع احادیث قدسی با فصل بندی و باب بندی زیبایی تالیف کرده اند به اسم، ( الجواهر السنیه فی الأحادیث القدسیه) که این کتاب در مجموع ۶۹۱ حدیث را در بر دارد. و این کتاب ترجمه گردیده و به اسم کلیات حدیث قدسى به نشر رسیده است.

حجیت احادیث:

بحث حجیت احادیث از در دو مرحله قابل بحث است:

مرحله اول : حجیت ذات احادیث معصومین بدون در نظر گرفتن این که ناقل دارد یا نه ، ناقل کیست؟ معتبر هست یا نه، و اصل بحث این است که آیا احادیث قابلیت حجیت را دارد یا نه؟ مثلا زراره که روایت را از امام می شنود آیا برای خود او حجت هست؟

مرحله دوم : احادیثی که برای ما نقل شده اعم از واحد، مستفیض، متواتر، مجهول، ضعیف و….. در این مرحله بحث در خود روایت نیست بلکه بحث در روایت منقول است نه در اصل روایت.

بحث ما در این مقطع از این نوشته مرحله اول است نه مرحله دوم البته بعد از اثبات مرحله اول نوبت به اثبات مرحله دوم می رسد که در کتب اصولی بحث می شود و ما بحث را به کتب اصولی واگذار می کنیم.

حجیت احادیث معصومین از راه های عقل ، قران، روایات ، سیره مسلمانان و اجماع قابل اثبات است البته روایات امامان با روایت رسول خدا قابل اثبات است اما روایات پیامبر با روایت اثبات نیست چون دور لازم می آید.

ما در این مرحله تنها یک دلیل محکم اما کوتاه را بیان کرده و حجیت احادیث را به اثبات می رسانیم.

دلیل اثبات حجیت سنت از راه عصمت اهل بیت:

از آنجایی که عصمت اهل بیت از راه های عقلی و نقلی به اثبات رسیده است بالتبع حجیت روایات شان نیز به اثبات خواهد رسید. زیرا وقتی اهل بیت حکمی یا موضوعی را بیان می کنند و ما آنها را معصوم می دانیم اصلا جایی برای تشکیک در حجیت کلمات آنها باقی نمی ماند و الا عصمت معنایی نخواهد داشت.

حدیث در مقطع های مختلف:

از آن جهت که در تعریف روایت گفته شد که روایت قول فعل و تقریر معصوم است آشکار می شود که با رسالت رسول اکرم اولین دوره حدیثی نیر حیات خود را شروع می کند بنا بر این تاریخ حدیث را می توان از زمان بعثت رسول اکرم شروع کرد.


[۱] منتهى المقال فى الدرایه و الرجال، ص۲۲

آخرین مطالب:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.